تکنیک جا به جایی نهال های گردو

شاید کمتر کسی باور کند که می‌توان درخت گردو را جابه‌جا کرد، ولی این کار شدنی است. در واقع گاهی به خاطر جابه‌جایی باغ، از بین رفتن خاک، آتش سوزی، شروع به ساخت و ساز و یا انتقال اولیه نهال از گلدان به خاک، لازم است تا درختان و نهال‌های گردو را جابه‌جا کنیم. توجه کنید که این جابه‌جایی به طور کلی نیاز به تخصص و استفاده از تجهیزات مخصوص و ابزارآلات ویژه‌ای دارد. در ادامه مقاله قصد داریم تا اطلاعات کاملاً تخصصی در رابطه با تجربه باغداران بزرگ را به شما ارائه دهیم تا بتوانید بدون آسیب رساندن به نهال‌ها و درختان گردو، آن‌ها را جابه‌جا نمایید.

جابه‌جایی نهال گردو چیست؟

آموزش مراحل جا به جایی نهال گردو

درختان گردو از جمله درختانی هستند که سود دهی و باردهی بسیار زیادی دارند و برای باغداران بسیار محترم شمرده می‌شوند و برخی از کشاورزان و باغداران، پس از احداث باغ گردو و کاشت نهال‌های خریداری شده (برای محصول دهی حداکثری) زمان و هزینه‌ زیادی را برای این درختان صرف می‌کنند. گاهی ممکن است به خاطر مشکلاتی مثل فروش باغ و خرید باغ گردوی جدید، فرسایش خاک، آتش سوزی، شرایط بد آب و هوایی، حمله شدید آفات و یا خرید نهال‌های جدید لازم شود تا درختان گردو را جابه‌جا کرد. این جابه‌جایی توجیه اقتصادی دارد و باید با دقت بالایی انجام پذیرد.

آموزش نحوه جابجایی نهال گردو

در حالت کلی به خاطر عمیق بودن رشد ریشه‌های عرضی و طولی، جابه‌جایی درختان گردو کار اصلاً راحتی نیست. شما باید با توجه به تطابق پذیری رشد، آب و هوای باغ جدید مراحل متفاوتی را انجام دهید. بهتر است جهت تابش نور خورشید را از قبل در باغ جدید علامت گذاری کنید تا بتوانید بهترین و نورگیرترین قسمت‌های باغ را برای کاشت مجدد درخت گردو انتخاب کنید. سعی کنید تا برای جلوگیری از هوادهی به ریشه حتماً پس از خارج کردن ریشه‌ها، آن‌ها را در کیسه پلاستیکی قرار دهید تا نور به صورت مستقیم به آن‌ها نتابد. بهتر است عمق ریشه را چیزی چند برابر خود نهال در نظر بگیرید و چاله‌های عمیقی حفر کنید تا بتوانید قسمت‌های مهمی از ریشه‌های اصلی را خارج کنید. چاله‌ها باید چند برابر خود ریشه عمق داشته باشند تا نهال و درخت بتواند به صورت کاملاً مؤثری توسط خاک جدید تغذیه شود، سعی کنید تا خاک جدید را به صورت منظم کود بدهید و آبیاری کنید تا درخت به سرعت بتواند به شرایط محیطی جدید عادت کند. اگر رشد کردن درخت شما پس از جابه‌جایی مدتی متوقف شد، نگران نباشید. گیاهان برای تطبیق پذیری به محل جدید، نیاز به زمان دارند.

مراحل انتقال

بهتر است در همان ابتدا به اندازه خود نهال و با شعاع ۱۵ سانتی متر گودالی به عمق ۶۰ سانت حفر کنید. سپس با رسیدن به ریشه، قطر حفاری را از ۱۵ تا ۶۰ سانت (به صورت لایه‌ای و نرم) افزایش دهید. سعی کنید به آرامی بیل و کلنگ را وارد خاک کنید تا هیچ یک از ریشه‌های فرعی دچار آسیب نشوند و پس از کندن خاک سعی کنید تا شکل نهایی خاک را به شکل توپ در بیاورید تا ریشه کاملاً درون آن قرار بگیرد. فراموش نکنید که شما نباید تا قبل از کامل در آمدن ریشه‌ها، ریشه را برش دهید.

اگر در این مرحله به هردلیلی ریشه نهال شما دچار آسیب شد، لازم است تا قسمت‌های آسیب دیده را قطع کنید، سپس نهال را به صورت کامل از زمین جدا کنید. بهتر است این مرحله را با دقت انجام دهید؛ زیرا اگر آسیب وارد شده به ریشه زیاد باشد، درخت شما قادر به جذب آب و مواد معدنی نخواهد بود، در این شرایط ، درخت شما پس از کاشت مجدد نیز ممکن است دچار خشکی شود.

در مرحله بعدی سوراخی حفاری کنید که دو یا سه برابر اندازه ریشه در آمده از خاک باشد. از ابزارها و بیل‌های خود برای پر کردن خاک و کود استفاده کنید. سپس طرفین گودال را سفت و صاف کنید. توجه کنید که زاویه تابش نور باید چیزی مثل زاویه تابش نور در باغ قبلی باشد. شما می‌توانید پس از پر شدن چاله، خاک را سفت کنید تا ریشه نهال شما، به صورت ثابت باقی بماند. علاوه بر مرطوب شدن ریشه، در مراحل آبیاری باید از کود گیاهی نیز کمک بگیرید. تا درخت شما مراحل تغذیه شدن را به خوبی پشت سر بگذارد.

انتقال نهال گردو از گلدان به باغچه

پس از خرید نهال از نهالستان لازم است تا به فصل کاشت نیز توجه کنید. بهترین فصل برای کاشت درخت گردو، فصل پاییز است. به خاطر بارندگی زیاد و نیاز آبی که گیاه در اوایل رشد تجربه می‌کند، بهتر است در فصل پاییز این درختان را وارد خاک کنید.بهتر است یک شب قبل از کاشت مجدد، ریشه‌های نهال را در آب قرار دهید تا ریشه‌ها بتوانند به اندازه کافی آب‌گیری کنند. البته قبل از آب‌گیری لازم است، تا سلامت ریشه‌ها را بررسی کنید. ریشه‌هایی که دچار آسیب شده‌اند را با قیچی، جدا و هرس کنید.

فاصله کاشت را چیزی در حدود ۶ الی ۱۰ متر در نظر بگیرید (با توجه به ارقام مختلف نهال) و چاله‌ای با عمق و عرض ۶۰ سانت حفر کنید. برای این که ریشه درختان شما با نور و هوا تماس پیدا نکنند، بهتر است آن‌ها را درون کیسه‌های پلاستیکی تیره و سیاه رنگ و در خاک و ماسه نگهداری کنید.شما نباید در این مرحله از کود شیمیایی استفاده کنید، بهتر است یک سطل آب از قبل برای هر نهال کنار بگذارید تا پس از کاشت بتوانید خاک را مرطوب کنید. اگر باغ شما در معرض بادهای سنگین و فراوان قرار دارد، بهتر است از چوب‌ در کنار نهال خود کمک بگیرید تا بادها نتوانند به نهال شما آسیب بزنند.

بهترین زمان جابجایی نهال گردو

چگونگی جا به جایی نهال گردو

شما بازه زمانی بسیار طولانی را برای جابه‌جا کردن نهال خود در اختیار دارید. در واقع از زمانی که آخرین برگ پاییزی از درخت می‌ریزد تا زمانی که هنوز زمین گرم است، می‌توانید درخت و نهال را جابه‌جا کنید. البته برخی از نهال‌های جوان به یخبندان و سرما بسیار حساس هستند، پس برای برخی از ارقام نهال بهتر است، در اواخر بهار تا اوایل پاییز این کار را انجام دهید. این نکته را در نظر بگیرید که نوع ژنوتیپ نهال و درخت گردو تا حد زیادی در تعیین بهترین زمان برای جابه‌جایی و کاشت تأثیرگذار است. از متخصصین کشاورزی کمک بگیرید تا بتوانید با توجه به نوع نهالی که در اختیار دارید، بهترین زمان را برای جابه‌جایی نهال پیدا کنید.

فصل جابجایی نهال گردو

به گفته متخصصان کشاورزی، بهترین فصل برای جابه‌جایی نهال گردو، فصل پاییز است. از فصل پاییز تا اواسط زمستان می‌توان درختان گردو را جابه‌جا کرد. البته با توجه به ژنوتیپ نهال لازم است از مشاوره نهالستان گردو فیدان کمک بگیرید تا بتوانید پس از کاشت مجدد، شاهد رشد قوی و قدرتمند نهال‌ها باشید‌. این نکته را در نظر بگیرید که شما باید قبل از بیدار شدن درخت، اقدام به جابه‌جایی آن کنید؛ زیرا اگر درخت به خواب زمستانی رفته باشد و جابجا شود، در سال آینده رشد بهتری را تجربه خواهد کرد.‌ از آنجا که ریشه درخت گردو رشد طولی و عرضی دارد، لازم است تا با احتیاط و مرحله به مرحله اعمال ذکر شده را انجام دهید، تا با کمترین صدمه بتوانید نهال‌های گردو را به باغ جدید و با شرایط بهتر جابه‌جا کنید.

نکات مهم در جابه‌جایی نهال گردو

توجه کنید که ایران چیزی بیشتر از ۱۰ درصد از گردوی جهان را تولید می‌کند و پس از چین و آمریکا در رتبه سوم جهانی قرار دارد. به طور کلی گردوهای پرورش یافته در کشورمان ایران، کیفیت بسیار بالایی دارند. با توجه به عمر طولانی و ارزش بالای میوه این درختان، گاهی لازم است برای بهبود رشد، درخت را جابه‌جا کنید. با رعایت نکاتی که در ادامه گفته شده است، می‌توانید پس از جابه‌جایی شاهد رشد مجدد و باردهی مطلوب‌تر در باغ خود باشید.

بهتر است کار انتقال را در پاییز و زمستان انجام دهید.
همواره سعی کنید تا قبل از خارج کردن درخت گودال را ایجاد کنید، تا در صورت خشک بودن خاک، بتوانید آن را مرطوب کنید.
استفاده از لایه ضخیم مالچ باعث افزایش ورود مواد مغذی به خاک و کود می‌شود و حضور این لایه برای تغذیه در اولین زمستان بعد کاشت، بسیار مناسب است.
اگر به هیچ عنوان قادر به جداسازی ریشه درختان بزرگ‌تر نیستید، با هرس‌ کردن درست می‌توانید تا حدی به رشد ریشه‌های جانبی درختان گردوی باغ خود کمک کنید. با کود دهی منظم و آبیاری مناسب سعی کنید تا درخت را وادار به باردهی مطلوب کنید.
اگر قصد دارید تا در اسفندماه نهال‌ها را بکارید، لازم است تا حتما سر شاخه‌ها را بزنید؛ زیرا سر زنی نهال باعث تحریک ریشه و رشد بیشتر خواهد شد. فراموش نکنید که شما باید با چسب باغبانی محل زخم را بپوشانید.

جمع بندی

در هنگام جابه‌جایی نهال گردو به فاکتورهایی که پیش‌تر گفته شد، دقت کنید. فراموش نکنید که شما می‌توانید نهال‌های مورد نظرتان را از نهالستان گردو فیدان تهیه کنید. تمامی ارقام نهال‌های گردو اصلاحی، ژنوتیپ برتر، نهال‌های گردو پیوندی و ارقام نهال با بالاترین سازگاری در این نهالستان موجود است. این نهال‌ها برای کاشت در تمامی اقلیم‌های ایران مناسب هستند. شما میتوانید برای احداث باغ و تجاری سازی باغچه‌های خود با دریافت مشاوره رایگان و تخصصی از مهندسان کشاورزی این مجموعه کمک بگیرید، تا بتوانید به سودآوری بسیار مناسبی برسید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *